OCENĚNÍ
Letos jste navrhli ocenit více než 130 mimořádných počinů. Tady je jednáct těch, které letos přesvědčily odbornou porotu a ocenění získaly.
Kategorie: Inovace ve službách veřejnosti
Úřad: MŠMT
Tým: Matouš Bořkovec, Jan Mušuta, Kateřina Dufková, Jana Fikrlová, Veronika Pokorná
Projekt: Kompetenční rámec absolventů učitelství
Vzdělání je klíčem k budoucnosti a učitelé jsou jejími strážci. Jaké kvality by mělo mít 170 tisíc učitelů, kteří každý den tráví až 8 hodin s 2 miliony dětí v naší zemi? Až do nedávné doby v Česku chybělo jasné pojmenování standardů pro absolventy pedagogických fakult.
Tým ministerstva školství proto vytvořil a úspěšně projednal kompetenční rámec absolventa učitelství. Nástroj, který může reálně zlepšit a sjednotit kvalitu vzdělávání budoucích generací učitelů. Zvýšením rozsahu a kvality praxí, zaváděním praxe formou klinického roku/semestru a vytvořením systému podpory provázejících učitelů.
Na tvorbě spolupracovalo 23 aktérů z 20 institucí a získal podporu napříč 16 profesních a odborných organizací. Je to výsledek důkladného a participativního procesu, který zahrnul připomínky od 59 různých institucí a jednotlivců.
Projekt týmu z MŠMT je příkladem úspěšné spolupráce napříč sektory a jeho implementace již začíná měnit podobu vzdělávání učitelů v naší zemi.
Kategorie: Inovace ve službách veřejnosti
Úřad: Krajský úřad Pardubického kraje, odbor sociálních věcí
Tým: Kateřina Netolická
Projekt: Zlepšení služeb pro ohrožené děti
Méně administrativní zátěže, více přímé práce s rodinami. Méně nedůvěry, víc podpory. Rodiny s ohroženými dětmi mají v týmech sociálně-právní ochrany v Pardubickém kraji dnes větší oporu, než dřív. Dítě v bezpečí: Společný cíl, který je díky práci jednoho odboru o velký kus blíž.
Tým odboru sociálních věcí má na starost i transformaci dětských domovů a dětských center v Pardubickém kraji. Pro tuto změnu museli na svou stranu získat pracovníky sociálně-právní ochrany dětí a posunout jejich způsob práce s ohroženými rodinami a dětmi. Ten má totiž zásadní vliv na umisťování dětí mimo rodinu.
Kraj zapojil čtyři pracoviště OSPOD a tři města a přinesl zásadní změny v práci s rodinami a zapojení dětí do rozhodování. Při transformaci využil zkušenosti z nizozemského Amsterdamu a Gröningenu i metodu Vanguard, díky které dokázali dobře vyhovět potřebám svých klientů - ohrožených dětí v kraji. Jejich práce nekončí: Nový projekt „Vedením ke změnám“ se zaměřuje na vzdělávání vedoucích OSPOD v kraji, směřující k vizi zaměřené na dítě a jeho potřeby.
Kategorie: Digitální transformace
Úřad: Odbor územního plánování a stavebního řádu a Odbor informatiky Krajského úřadu Kraje Vysočina
Tým: Petr Jirásek, Jana Wasserbauerová, Lubomír Jůzl
Projekt: Projednávání územních plánů online
Veškerá data o územních plánech v kraji na jednom místě, dostupné všem a přístupné z pohodlí domova. Vysočina se tak stala prvním krajem, kde může veřejnost prohlížet a připomínkovat plánovací dokumentaci online. Veškeré informace jsou dostupné prostřednictvím evidenčních aplikací a mapového atlasu.
Občané tak mohou vytvořit připomínku či námitku dotčeného území přes online nákres a zároveň také zjistit regulaci dané funkční plochy. Například žádost o projednání stavby rodinného domu tak zabere méně než minutu.
Aplikace je také přístupná všem úřadům územního plánování v kraji a vede ke zkvalitnění práce při tvorbě územního plánu. Dostupná je na Portálu územního plánování Kraje Vysočina a nabízí kompletní dokumentaci projednávaných územních plánů, včetně výkresů, textových částí a dalších dokumentů, což zvyšuje transparentnost procesu projednávání. Online řešení šetří čas a administrativní zátěž a vede k efektivnějšímu procesu.
Kategorie: Digitální transformace
Úřad: Ministerstvo vnitra,Sekce veřejné správy, odbor veřejné správy, dozoru a kontroly, oddělení dozoru nad normotvorbou obcí,
Tým: Jakub Joklík; Lucie Buřičová
Projekt: Interaktivní formuláře pro vyhlášky obcí
Jednoduchá a rychlá tvorba vyhlášek pro obce díky interaktivním vzorům pro tvorbu obecně závazných vyhlášek. Například vytvoření vyhlášky na místní poplatek za svoz odpadu či poplatky za psa je tak otázkou několika minut a pár kliknutí v online formuláři. Snadno a bez zbytečných chyb. Vše je dostupné na jednom místě na portálu veřejné správy. Díky tomu se minimalizují náklady na provoz a vývoj webové platformy.
Projekt vychází z pětileté zkušenosti s dozorem nad výkonem samostatné působnosti obcí v oblasti vydávání obecně závazných vyhlášek. Interaktivní vzory zjednodušují a zefektivňují proces tvorby vyhlášek, snižují administrativní zátěž a podporují moderní veřejnou správu. Tento nástroj je dostupný prostřednictvím Portálu veřejné správy, což minimalizuje náklady na provoz a vývoj webové platformy.
Kategorie: Skvělá spolupráce
Úřad: Ministerstvo pro místní rozvoj, Sekce veřejného investování, výstavby a sociálního začleňování
Tým: Leona Gergelová Šteigrová; Marie Janečková; Adéla Havlová
Projekt: Národní strategie veřejného zadávání
Nákupy veřejného sektoru dosahují ročně skoro bilionu korun, což je skoro 15 % z našeho HDP. Z pohledu výdajů vlády i samospráv jde o nejvýznamnější nástroj realizace veřejných politik. Proto vznikla Národní strategie veřejného zadávání, která staví na třech pilířích: ekonomické výhodnosti, udržitelnosti veřejných nákupů a plná digitalizaci.
Do tvorby strategie byli zapojeni různí zadavatelé (ministerstva, kraje), odborná veřejnost i soukromý sektor, s využitím praktických zkušeností a znalostí zahraničních partnerů. Všichni, kterých se tato problematika týká tak přispěli svými znalostmi a zkušenostmi k tvorbě strategie.
Zadavatelé díky implementaci strategie ocení zjednodušení a větší předvídatelnost v oblasti nákupů za veřejné peníze Klíčovým prvkem je způsob přípravy zakázky a proces zadávání veřejných zakázek, který motivuje trh k lepším nabídkám.
Kategorie: Skvělá spolupráce
Úřad: Krajský úřad Karlovarského kraje, odbor řízení projektů
Tým: Květa Hryszová
Projekt: Revitalizace Císařských lázní Karlovy Vary
Císařské lázně byly klenotem Karlovarského kraje od nepaměti. V roce 2010 byly vyhlášeny národní kulturní památkou a dostaly se na seznam lokalit nejvýznamnějších památek České republiky světového dědictví UNESCO. Oživení a zpřístupnění široké veřejnosti bylo tedy nezbytné.
Za záchranu národní kulturní památky, která od června 2023 opět zdobí centrum Karlových Varů a obohacuje kulturní i společenský život celého regionu patří díky týmu krajského úřadu karlovarského kraje. Jde o příklad mimořádné spolupráce mezi celou řadou institucí a profesí, které se na přípravě a průběhu revitalizace podílely.
Cílem projektu byla kompletní obnova budovy a jejího okolí a zpřístupnění široké veřejnosti. Prováděly se různé typy prací, jako například sanace, stavební úpravy a restaurace. Budova je nyní využívána pro kulturní a společenské aktivity. Plánuje se zde zřízení kavárny, informačního centra, společenského sálu a muzejní expozice, která bude představovat historii a současnost lázeňství.
Kategorie: Týmová podpora
Úřad: Národní pedagogický institut ČR
Tým: Matěj Bacovský; Jan Kotek; Katarína Pribylová
Projekt: Vznik týmu designu služeb na NPI ČR
Dobrý design služeb zaměřený na potřeby uživatelů dnes rozhoduje o úspěchu a neúspěchu online aplikací i offline produktů. Specialisty na uživatelskou zkušenost a design ale dosud mezi úředníky státu najdete jen výjimečně. Jednou z takových výjimek je tým Národního pedagogického institutu.
Malá skupina designérů dokázala připravit redesign klíčových webových platforem pro učitele na základě výzkumu uživatelských potřeb. Dobrá data, hloubkové rozhovory a dobré pochopení toho, čím mohou učitelům pomoci. Zatímco digitální tým se víc zaměřuje na webovou uživatelskou zkušenost, v designovém týmu nahlíží na problematiku komplexněji a se zaměřením se na uživatelskou cestu celou službou. Za sebou už mají například spuštění informačního webu vedemeskolu.npi.cz a s ním souvisejících služeb pro ředitelky a ředitele českých škol.
Kategorie: Týmová podpora
Úřad: Krajský úřad Středočeského kraje, Odbor personální
Tým: Filip Klieštík; Ivana Navrátilová; Zita Altschmied Jarolímová
Projekt: Onboarding manuál i setkávání personalistů
První týdny v nové práci na úřadě jsou nejtěžší. Člověk se učí hierarchii, umístění kanceláři, seznamuje se s kopírkou a snaží se zapamatovat si své identifikační číslo. Proto se tým krajského úřadu středočeského kraje rozhodl vytvořit svým novým kolegům manuál, který jim celý proces onboardingu zjednoduší a zpříjemní. A tak vznikl průvodce pro nováčky na úřadu. Přátelsky napsaná brožura je kamarádem a navigátorem, který pomáhá lépe se orientovat v novém prostředí.
V rámci projektu tým představil i nový koncept školení pro vedoucí zaměstnance, zaměřený na konkrétní personální problematiku. Školení, nazvané HR Okénko, poskytuje praktické rady a tipy, propojuje vedoucí úředníky a vytváří pocit sounáležitosti v řešení společných problémů.
Kategorie: Analytická práce
Úřad: Úřad vlády
Tým: Šimon Vydra, Karel Blaha, Lucie Zapletalová
Projekt: Vládní analytický útvar
Práce s daty a analýzami představuje zásadní nástroj pro efektivní rozhodování a dosahování úspěchů ve veřejné správě i soukromém sektoru. Tým Úřadu vlády specializující se na Hodnocení dopadů regulace (RIA) tak pomáhá státní správě přijímat lépe informovaná rozhodnutí a minimalizovat negativní dopady nových regulací na občany, podniky a ekonomiku.
Když se vláda chystá přijmout nový zákon nebo nařízení, hodnocení dopadů regulace jí pomáhá zvážit všechny možné následky těchto kroků. To zahrnuje předpokládané výhody, jako jsou zlepšení veřejné bezpečnosti, ochrana životního prostředí nebo podpora ekonomického růstu, ale také možné nežádoucí důsledky, jako jsou dodatečné náklady pro podniky, omezení volnosti jednotlivců nebo negativní dopady na životní prostředí.
Hodnocení dopadů regulace také umožňuje zapojení veřejnosti a dotčených subjektů do procesu tvorby právních předpisů. Lidé mají příležitost vyjádřit své názory a sdělit, jak by nové regulace mohly ovlivnit jejich životy a podnikání. To vede k větší transparentnosti a demokratičnosti rozhodovacího procesu.
Kategorie: Analytická práce
Tým: Ministerstvo spravedlnosti, Sekce justice a trestní politiky, odbor strategie a koncepce justice, oddělení justiční analýzy a statistiky
Tým: Jan Převrátil, Václav Jonáš, David Pánek
Projekt: Statistický dashboard soudních řízení
Statistika není nuda! Uživatelsky přívětivá prezentace existujících údajů o soudním rozhodování - to je dashboard. Obsahuje data ze statistických listů soudů a státních zastupitelství. Informace jsou k dispozici od roku 2014 za všechny soudy. Přelomový krok v poskytování a vizualizaci dat o soudním rozhodování.
S interaktivními grafy je možné pracovat a udělat si tak přehled o vývoji v jednotlivých letech.V trestní agendě najdete data jako například počty odsouzených osob, jejich věkovou strukturu, délky řízení, výsledek řízení, uložené tresty a další. V netrestních agendách délky řízení, počty sporů dle předmětu sporu, způsoby zahájení řízení či údaje o odvolání. Tvořit grafy a srovnání na jakékoliv téma, například rozvodovost či počet dětí v rodině, tak může tvořit odborná i laická veřejnost.
Kategorie: Naděje veřejné správy
Úřad: Ministerstvo kultury
Nominovaný: Marek Klimeš
Vnitřní předpisy. Je jich moc nebo moc málo? Tuto otázku si po svém nástupu na Ministerstvo kultury položil i Marek Klimeš. Bývalý dirigent který se rozhodl pustit se do odvážného projektu jejich revize.
Tento odvážný projekt vyústil v zrušení 749 předpisů (tj. 70 %), které byly neaktuální, neúplné, nesprávné nebo nadbytečné, a současně vznik nových, úplných znění. Jeho úsilí přineslo podstatné zjednodušení a zefektivnění vnitřních procesů našeho úřadu, snížení administrativní zátěže našich zaměstnanců a zvýšení produktivity práce.
Úkol, kterého se Marek Klimeš chopil, nebyl jednoduchý. Vyžadoval odvahu, vizi a mimořádnou schopnost komunikace a kooperace napříč celým úřadem. Jeho práce a odhodlání vyústily ve skutečně transformační změny na ministerstvu, které přinesly významné výhody nejen pro zaměstnance, ale i pro příjemce dotací.